Japonia i Korea Południowa – podsumowanie kosztów.

Każda podróż w końcu dobiega końca. Także i nasza podróż po Korei Południowej i Japonii dobiegła końca. Czas było wracać do domu.

Nasz lot liniami Lufthansa mieliśmy zaplanowany na godzinę 9:45, także aby dotrzeć dwie godziny wcześniej na lotnisko musieliśmy naszą podróż rozpocząć dużo wcześniej.

Tokyo - Japan (1)

Pobudka o godzinie 4:00 rano, poranna toaleta przed wyjściem z hotelu i śniadanie. Z hotelu wyszliśmy o 5:20, ulice Tokio jeszcze mocno spały, a my poszliśmy na jedną z pierwszych kolejek metra.

Za 160 jenów kupiliśmy bilety do stacji Ueono. Tam wsiedliśmy w Skylinera, który dojeżdża bezpośrednio na lotnisko Narita. Bilet kosztował 2400 jenów wraz z rezerwacją miejsc.

Tokyo - Japan (4) Tokyo - Japan (5) Tokyo - Japan (6)

Na Naritę jechaliśmy 45 minut od 6:30 do 7:15.

Tokyo - Japan (27)

Zdaliśmy bagaże i udaliśmy się w kierunku strefy wolnocłowej. Ewa miała resztki jenów, więc kupiła jeszcze opakowanie ciasteczek.

Tokyo - Japan (29) Tokyo - Japan (30) Tokyo - Japan (31) Tokyo - Japan (35) Tokyo - Japan (37)

Airbus 380 czeka na nas dumnie, olbrzymi, największy pasażerski samolot. Leciałem nim już wielokrotnie, uwielbiam go za przestrzeń, komfort i ciszę jaką oferuje swoim pasażerom.

Tokyo - Japan (16) Tokyo - Japan (33)

Trzeba też przyznać, że poziom obsługi Lufthansy jest na bardzo wysokim poziomie.

O 9:45 jesteśmy już wszyscy na pokładzie, siedzimy w 65 rzędzie po środku, dlaczego wybieram te miejsca ? Są zaraz przy wejściu do klasy ekonomicznej, nie trzeba się pchać na koniec samolotu, są po środku pomiędzy kuchnią i  toaletami, więc nie odczuwamy tak obsługi pokładowej i pasażerów w potrzebie.

Wybieram też fotele na skraju korytarza, gdyż większość azjatyckich lotów jest w nocy i widoków przez okno jest niewiele, a przy przejściu można wyprostować nogi. Gdy chcemy wstać nikogo nie trzeba budzić i prosić o przejście.

Tym razem mamy lot w ciągu dnia, ale jest nas czwórka, więc wygodniej nam było siedzieć w rzędzie, gdzie są cztery siedzenia.

O godzinie 10:07 ciężki A380 podnosi się do góry i żegnamy Japonię.

Tokyo - Japan (20)

Różnica czasu powoduje, że Frankfurt witamy o 14:30 tego samego dnia. Przesiadka na lot do Katowic i w domu jesteśmy przed 18:00. Cały czas tego samego dnia.

Tokyo - Japan (21) Tokyo - Japan (25)

Nasza podróż dobiega końca, czas na małe podsumowanie i podzielenie się kosztami.

Scan10084

Byliśmy w podróży 19 dni, to i tak wiele w dzisiejszych czasach, gdzie wielu może znaleźć na urlop tylko 7 lub 9 dni.

Wszystkie nasz koszty przed wyjazdem to dokładnie 5812,44 pln na osobę.

Co zawierała ta cena?

Największym kosztem był bilet lotniczy na Lufthansę, przypominam tylko, że z Katowic lecieliśmy do Seulu przez Frankfurt, a wracaliśmy z Tokio.

Kosztował on 2784,85 pln – pewnie można znaleźć taniej do samego Tokio, ale już bilet na różne miasta zazwyczaj się nie składa, a powrót do miejsca przylotu to dodatkowe koszty. Także wylot z Katowic to dla nas duży plus gdyż mieszkamy kilka kilometrów od niego.

Kolejnym kosztem to JR Pass – 928 pln na osobę, w mojej relacji pokazałem jak często przemieszczaliśmy się i jak bardzo okazał się przydatny w czasie naszej podróży. Reasumując jeśli zamierzacie przejechać moją trasę w 7 dnia, to warto z opcji JR Pass skorzystać.

Prom z Korei Południowej do Japonii około 380 pln.

Hotele kosztowały nas na całej trasie 6358 pln, co daje na osobę 1589,50 pln, a gdy podzielić to na 18 nocy jakie spaliśmy w Korei i Japonii daje nam 88 pln na osobę za nocleg.

To największe koszty.

Ubezpieczenie kosztowało nas 519 pln dla 4 osób.

Jeśli do tego dodamy nasze wydatki na miejscu, wejścia do muzeum, dodatkowe wycieczki, pociąg po Korei, czy zakupy pamiątek i jedzenia wyjdzie nam około 7500 pln na osobę i z takimi realnie kosztami należy się liczyć.

Czy to drogo, czy tanio ? I tak i nie ! Jeśli popatrzymy na ceny biur podróży to będzie to tanio, ale jeśli popatrzymy na średnie zarobki w Polsce, będzie to stosunkowo droga impreza.

Wiele osób uważa, że Japonia jest bardzo droga, ale jeśli odpowiednio się przygotujemy i poszukamy promocji, możecie to zrobić taniej niż ja.

Pierwszym kosztem to tańszy bilet do Tokio niż łączony z Koreą. Odpadnie Wam też prom pomiędzy tymi dwoma krajami. Jeśli chcecie skopiować moją podróż, cóż trochę będzie trudniej.

Można w Japonii spać w hotelach kapsułowych, ale jeśli pojedziecie w dwójkę lub większą paczką będzie taniej jednak w normalnych hotelach. Będzie także taniej jeśli w przeciwieństwie do mnie nie wybierzecie się w „złotym tygodniu” do Japonii.

Czy coś bym zmienił w swojej podróży ?

Raczej nie, długo nad nią pracowałem i przegadałem z wieloma osobami, które miały doświadczenia lub mieszkały w Japonii.

Ci co mieszkali uważali, że te 12 dni w Japonii to zbyt mało czasu. Oczywiście zgadzam się z nimi, ale mając ograniczony urlop w roku trzeba było pójść na kompromis.

Gdybym miał więcej czasu, został bym dłużej o jeden dzień w Seulu i zobaczył wyspę Jeju w Korei Południowej, może jeszcze jakieś inne miasto.

W Japonii został bym dłużej w Kioto i Tokio, i pewnie znalazł bym wiele fantastycznych miast, do których trzeba koniecznie pojechać.

Obydwa kraje mnie zachwyciły kulturą, nowoczesnością, kuchnią i gościnnością. Podróż okazała się łatwiejsza niż myślałem, choć czasem były małe zacięcia pomimo dobrego przygotowania wyprawy.

Często myślę o tym, że chciałbym tam wrócić, przy czym bardziej do Korei, ale nie pytajcie mnie dlaczego taki wybór, to już serce nie umysł 😉

Na koniec lista hoteli, w jakich spaliśmy, aby ułatwić Wam ich wyszukanie, jeśli będziecie kiedyś planować swoją podróż po Japonii, czy Korei Południowej.

Nasze hotele

Seul

Tu znajdziecie tanie hotele w Seulu.

Busan

Tu znajdziecie tanie hotele w Busan.

Fukuoka

Hotele w Fukuoka znajdziecie pod tym linkiem.

Hiroszima

Hotele w Hiroszimie znajdziecie pod tym linkiem.

Kioto

Hotele w Kioto znajdziecie pod tym linkiem.

Osaka

Hotele w Osace znajdziecie pod tym linkiem.

Tokio

Hotele w Tokio znajdziecie pod tym linkiem.