Japonia – instrukcja obsługi cz.7

Pociągi.

Czy wiecie jak się reguluje czas w atomowych zegarach ? Bardzo prosto, obsługa takiego zegara dzwoni do kolejarza w Japonii i pyta się która godzina, a następnie reguluje czas w swoim atomowym zegarze.

Punktualność kolei japońskich jest wręcz legendarna. Zresztą jedną z pierwszych rzeczy jakie powinniście zrobić po przyjeździe do Japonii to ustawienia zegarka dokładnie na tą samą godzinę, którą będzie pokazywał zegar na peronie.

Ja do tej pory nie spotkałem się z sytuacją by kiedykolwiek wyświetlało się opóźnienie, pociąg zawsze był o czasie i w punkt. Aby nie być gołosłownym, wyobraźcie sobie, że średnio rocznie odchył punktualności pociągów od rozkładu jazdy to 30 sekund. ( dotyczy to Shinkansenów )

Maszyniści Shinkansenów przechadzają się po peronach z dumą niczym piloci liniowi po lotniskach. Elegancko ubrani dowodzą olbrzymimi zestawami stali, pędzącymi nierzadko 300 km/h.

Zresztą dworce kolejowe w Japonii to olbrzymie organizmy, jeśli znajdziecie się na tym w Tokio, Kioto, Osace czy Hakacie to zrozumiecie co mam na myśli.

Shinkanseny.

Uczucie jakie towarzyszy pierwszej przejażdżce Shinkansenem jest podobne do tego gdy ma się lecieć samolotem. Jest lekkie i przyjemne uczucie ekscytacji.

Jeszcze w latach 40 Japończycy mieli pomysł powstania linii łączącej Tokio z Shimonoseki. Jednak po przegranej wojnie pomysł zarzucono.

Przed olimpiadą w 1964 połączono Tokio z Osaką, linię nazwano „ Nową Główną Linią” co języku japońskim oznacza właśnie Shinkansen.

japonia-780

Japonia była pierwszym krajem, który wybudował sieć szybkich kolei. Shinkanseny pędzą po trochę szerszych torach niż pozostałe pociągi w Japonii. Dzięki temu w środku wagonu jest dużo więcej miejsca i układ siedzeń jest 3+2 lub nawet 3+3. Siedzenia są bardzo wygodne.

japonia-204

Pokonanie dużych odległości w Japonii jest bardzo łatwe i przyjemne. W środku pociągu jest wszystko czego potrzeba w czasie długich podróży. Pomiędzy siedzeniami są gniazda do ładowania elektroniki. Na każdym siedzeniu przed nami zamontowane są stoliczki. Co jakiś czas przejeżdża bufet na kółkach i możecie sobie dokupić coś do jedzenia lub picia.

japonia-789 japonia-790

W poprzedniej części wspominałem, że automaty do sprzedaży są wszędzie w Japonii. Znajdziecie je także w pociągach.

japonia-621

Swoistą atrakcją jest część którą moglibyśmy nazwać – „miejscem odświeżenia w trakcie podróży”. Oprócz zwykłej toalety, możecie spotkać duże toalety dla inwalidów czy matki z dzieckiem, małe kabiny z pisuarem, do tego kabina do wypoczynku dla inwalidy, kabina z lustrem do poprawienia makijażu i palarnia.

japonia-622 japonia-623 japonia-624 japonia-625 japonia-785 japonia-786 japonia-787 japonia-788 japonia-795 japonia-797

Japończycy lubią sobie zapalić, więc w pociągach znajdziecie kabiny do palenia, są odpowiednio oznaczone na planie więc jeśli palicie znajdziecie je bez problemu.

Shinkanseny jeżdżą od 6 rano do północy. W nocy na tory wyjeżdżają urządzenia sprawdzające jakość torów, czy nic się nie odkształciło i czy nic następnego dnia nie spowoduje katastrofy.

Jeżeli gdzieś w Japonii będzie trzęsienie ziemi, Shinkanseny zatrzymają się automatycznie.

Dworce Kolejowe.

Już o tym wspominałem, że to olbrzymie struktury. Miasta w mieście.

Jeśli sobie uzmysłowicie, że to w Tokio ma kilkanaście torów dla Shinkansenów, dodatkowo ma stacje metra oraz normalne linie kolejowe w podziemiach i na zewnątrz.

O ile dobrze pamiętam miałem wsiadać na peronie numer 4 w jakiś pociąg, okazało się że peron 4 jest tak samo u góry jak i w podziemiach więc jeszcze trzeba wiedzieć na który peron 4 macie się udać.

japonia-408 japonia-409 japonia-410 japonia-411

Masa sklepów, punktów gastronomicznych, biur JR, informacji turystycznych i wielu innych niezbędnych miejsc potrzebnych przy obsłudze tak olbrzymiego ruchu podróżnych.

Czasami tak identycznych, że może wam się wydawać, że już kiedyś byliście w na tym dworcu. Mi myliły się dworce w Kioto z Hakata w Fukuoka.

Jeśli będziecie mieli zaplanowaną podróż, albo rozeznajcie wcześniej dworzec albo rozpocznijcie podróż z odpowiednim zapasem czasowym.

Pozostałe pociągi.

Sieć pociągów w Japonii jest olbrzymia. Mam wrażenie, że tam wszędzie da się dojechać pociągiem. To już nie są tak ekskluzywne pociągi jak z Shinkanseny, ale łączy je jedna wspólna cecha, są do bólu punktualne.

Od takich expressowych, które jeżdżą z prędkościami 120 km/h po podmiejskie pociągi wszystkie pomogą wam dojechać do celu. Czasami w godzinach szczytu jest w nich tak ciasno, że ciężko wsiąść. Ja raz naprawdę miałem problemy z wpakowaniem się do wagonu.

japonia-495 japonia-496 japonia-497 japonia-499 japonia-500 japonia-503 japonia-504 japonia-505 japonia-626

Na jednej z takich tras z Kioto do miejscowości Nara miałem okazję i chyba przyjemność obserwować pracę kolejarzy.

To z jaką powagą podchodzili do swoich zadań i z jaką skrupulatnością wykonywali wszystkie czynności było wręcz niewiarygodne.

Pani konduktor zapowiadała dojazd do stacji, wysiadał na peronie, przekręcała kluczyk i otwierał drzwi, na swoim zegarku sprawdzała godzinę porównując ją z godziną na peronie oraz z rozpiską rozkładu jazdy, którą miała w bocznej kieszeni spodni. Wszystko głośnymi komendami potwierdzała do swojego kolegi. Potwierdzała odjazd, wsiadała do pociągu i kluczykiem zamykała drzwi, by po chwili przez interkom wygłosić kolejny komunikat.

japonia-323 japonia-324 japonia-326 japonia-327

W życiu nie widziałem, by jakiś kolejarz w Europie tak poważnie podchodził do swoich zadań. Pełna perfekcja.

Hyperdia.

Hyperdia to japońska strona, która pomoże wam w podróży po Japonii. Moim zdaniem jest genialna i wielokrotnie ułatwiła mi podróżowanie po tym kraju.

Na prostym przykładzie pokażę jak pracować na tej stronie.

Hyperdia.

Nasz przykład – chcemy z Tokio pojechać do Kioto.

Tak też wybieramy na Hyperdi. Chcemy pojechać 15 września, zaraz po 8:00 rano.

1

Zanim wciśniemy szukanie, wybieramy więcej opcji.

2

Jako, że planujemy dojechać jak najszybciej pociągiem bo mamy JR Pass to odhaczamy samoloty i całą resztę, która będzie nam nie potrzebna w podróż. Musimy też odznaczyć pociągi Nozomi czy Mizuho bo na nie JR Pass nie obowiązuje.

3 4

Otrzymujemy wyniki które wyglądają tak:

5

Pierwszy nasz pociąg to Shinkansen Hikari, numer pociągu 463 , odjeżdża o 8:03 z peronu 19, jedzie 164 minuty i przyjeżdża do Kioto na 10:47 na peron 14 przejeżdżając w tym czasie 513,6 km.

Możecie też podejrzeć przez jakie stacje będziecie przejeżdżać.

6

Na tej samej trasie oprócz Hikari jedzie także Shinkansen Kodama, przy czym zatrzymuje się on częściej i jedzie przez to dłużej.

7 8

To proste ćwiczenie, pokazuje jak łatwo wyszukiwać sobie połączenia po Japonii. Hyperdia pokazuje nie tylko Shinkanseny, ale pociągi podmiejskie, samoloty czy autobusy.

Warto przed podróżą trochę poćwiczyć wyszukiwanie. Pamiętajcie, że nie wszystko może się tutaj tak samo nazywać. Jeśli chcecie Shinkansenem dojechać do Osaki to musicie ustawić dworzec Shin-Osaka.

Stacja kolejowa w miejscowości Fukuoka nazywa się Hakata. Może być sporo zaskoczeń więc zanim wylecicie do Japonii spróbujcie w Polsce wyszukać wszystkie wasze połączenia.

Jeśli dokładnie planujecie podróż, to warto sobie te rozkłady wydrukować. Ja robię zrzuty ekranu na ipadzie. Może się okazać, że na miejscu nie zawsze będziecie mili dostęp do internetu.

Z doświadczenia też wiem, że przy rezerwowaniu miejscówek lepiej mieć zrzut z hyperdi i pokazać jaki pociąg nas interesuje w rezerwacji, niż tłumaczyć co i jak. Na serio widziałem, że to mi bardzo ułatwiało zorganizowanie miejscówek. Data, godzina, pociąg i jego numer, skąd i dokąd, a miejscówki miałem w ręku po chwili.

Wsiadamy do pociągu.

Jeśli już wiecie jakim pociągiem chcecie jechać, znacie peron i godzinę odjazdu.

Udajcie się na peron, i czytacie jakie informacje wyświetlają się o waszym pociągu.

Shinkanseny jeżdżą w układzie 8 albo 16 wagonów. W zależności od tego skład jest krótszy lub dłuższy, a wagony zatrzymują się w innych miejscach. Oznaczenia znajdziecie namalowane na peronie, oraz zawieszone na słupach.

japonia-767 japonia-768 japonia-769 japonia-770 japonia-771

Każdy skład prowadzi siedzenia bez miejscówek, więc jeśli nie rezerwowaliście miejsca szukajcie tych wagonów.

Zwrócicie uwagę na tym przykładzie.

japonia-773

Jadą dwa pociągi Nozomi o 9:49 i 10:49 te mają po 16 wagonów, a miejsca nierezerwowane są w wagonach 1-3. Na Nozomi nie mamy biletów, bo JR Pass ich nie obejmuje. Ale interesuje nas pociąg Sakura numer pociągu 542 – planowany odjazd 9:53.

Między pierwszym Nozomi, a Sakurą jest tylko 4 minuty. Więc proszę nie wsiadajcie w pierwszy pociąg, który podjedzie, ale ze zrozumieniem czytajcie co na bocznej ścianie pociągu się wyświetla.

Tu jak wspominałem pociągi są bezwzględnie punktualne. Więc Nozomi będzie o 9:49, a Sakura 4 minuty później o 9:53.

Jeśli się nauczycie tej dyscypliny czasowej, podróż pociągami po Japonii będzie dla Was czystą przyjemnością.

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony, będzie mi bardzo miło jeśli polubisz ją na Facebooku ;).


Drogi Podróżniku, poniżej znajduje się reklama Google. Zupełnie nie mam pojęcia, co Ci się na niej wyświetla. Jeśli chciałbyś lub chciałabyś wynagrodzić mi jakoś pracę nad stroną, proszę kliknij w reklamę i nic więcej. Dziękuję za wsparcie strony.